۲ شهریور ۱۳۸۹، ۱۱:۰۲

وزیر بازرگانی :

خرید اعتباری همزمان با هفته دولت عملیاتی می‌شود

خرید اعتباری همزمان با هفته دولت عملیاتی می‌شود

نمایندگان ویژه رئیس جهموری در کارگروه تنظیم بازار، به وزارت بازرگانی اجازه دادند به منظور حمایت از تولید داخل، توسعه تجارت الکترونیکی و استقرار دولت الکترونیکی با همکاری بانک مرکزی و وزارت صنایع و معادن نسبت به ایجاد و استقرار سامانه مورد نیاز برای فعال‌سازی طرح خرید اعتباری در اسرع وقت اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، کارگروه تنظیم بازار به ریاست وزیر بازرگانی و با حضور وزیر دادگستری و نمایندگان وزارتخانه‌های صنایع و معاون، جهاد کشاورزی، سازمان صدا و سیما، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

این کارگروه، بانک مرکزی را موظف کرد از طریق بانک‌های عامل نسبت به تامین تسهیلات مورد نیاز طرح خرید اعتباری اقدام نموده و دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌های لازم در این خصوص را تهیه و جهت اجرا به بانک‌های عامل ابلاغ کند.

بانک‌های عامل نیز به تهیه و نصب پایانه‌های فروشگاهی منطبق با مقتضیات طرح، صدور و توزیع کارت‌های خرید اعتباری با هماهنگی وزارت بازرگانی موظف شدند.

بر اساس یکی دیگر از بندهای مصوبه وزارت صنایع و معادن مکلف شد نسبت به هماهنگی با تولیدکنندگان برتر داخلی و معرفی به وزارت بازرگانی جهت عرضه محصولات کیفی در طرح خرید اعتباری اقدام کند.

در ماده دیگر مصوبه، تصریح‌شده کلیه عملیات اجرایی ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌های مورد نیاز طرح خرید اعتباری توسط شرکت خدمات انفورماتیک راهبر انجام خواهد شد.

در ماده‌ای دیگر معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری مکلف شد نسبت به پیش‌بینی و اختصاص منابع جهت تامین تجهیزات و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز طرح خرید اعتباری از محل جمع یارانه‌های کالاهای اساسی اقدام کند.

وزیر بازرگانی در این جلسه در سخنانی از عملیاتی شدن طرح خرید اعتباری (میزان 1) همزمان با هفته دولت خبر داد.

مهدی غضنفری اظهار داشت: این طرح در مرحله نخست کارکنان دولت و سپس سایر گروه‌های اجتماعی را شامل می شود.

وی تصریح کرد: طرح خرید اعتباری به منظور افزایش توان خرید و رفاه کارکنان دولت، رونق اقتصادی و حمایت از کار و تولید داخلی توسعه تجارت الکترونیکی و جلوگیری از تزریق نقدینگی به جهت ارائه خدمات و تسهیلات پیشتر در شورای عالی اشتغال مصوب شده است.

وزیر بازرگانی با بیان گردش چهار هزار میلیارد تومانی در طرح خرید اعتباری گفت: بر این اساس تسهیلات 15 میلیون ریالی با سود پایین به متقاضیان ارایه می شود.

غضنفری از وزارتخانه‌های بازرگانی، صنایع و معادن، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور به عنوان ارکان اصلی نام برد و گفت: وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، کار و امور اجتماعی، بازرگانی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی دستگاه‌های اجرایی پایلوت اجرای طرح به شمارمی‌آیند.

وی سپس الزامات حاکم بر طرح با محوریت تولیدکنندگان را یادآور شد و افزود: کالاهای ساخت ایران که موفق به دریافت ایران‌کد شده‌اند، امکان قرار گرفتن در سیستم عرضه این طرح را دارند.

وزیر بازرگانی رعایت اصل کیفیت و تایید وزارت صنایع و معادن و موسسه استاندارد، گارانتی، ضمانت و خدمات پس از فروش مناسب، تحویل به موقع و ضرورت معرفی نمایندگی و فروشگاه‌های عرضه کالا از سوی تولید کنندگان را از الزامات پیوستن تولیدکنندگان به این طرح بیان کرد.

غضنفری سپس عنوان کرد: ارائه خدمات و اطلاع‌رسانی در خصوص کارت اعتباری خرید از سوی دولت به کلیه کارکنان دستگاه‌های اجرایی کشور، ثبت اطلاعات تولیدکنندگان و تایید اطلاعات از طریق پورتال توسط وزارت صنایع و معادن، ثبت مشخصات کالاهای داخلی استاندارد و دارای ایران‌کد در سامانه از جمله ویژگی‌های اصلی سامانه خرید اعتباری به شمار می‌آید.

وی ثبت اطلاعات مراکز عرضه و فروش کالاهای مشمول طرح، ایجاد سطح دسترسی برای مدیران سازمان‌های مرتبط با طرح جهت دریافت گزارشات تخصصی از سامانه و برقراری ارتباط سیستمی با سازمان‌های ثبت احوال، شرکت پست، مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات کشور و مرکز اصناف و امور بازرگانان وغیره را از دیگر ویژگی‌های اصلی طرح اعلام کرد.

در این جلسه آیین‌نامه اجرایی پیشنهادی ماده 21 قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مصوب مجلس در 23 مهرماه سال گذشته مطرح و مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

همچنین صورت‌جلسه کارگروه سازماندهی و تعیین تکلیف کارکنان تعزیرات حکومتی گندم، آرد و نان موضوع مصوبه کارگروه تنظیم بازار به تصویب اعضا رسید.

کد خبر 1139377

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha